Een gezonder leven? Hoe begin je?

Bericht van: Gewicht Coach Nederland

Een gezonde leefstijl is belangrijk om overgewicht en Diabetes type 2 te voorkomen. Maar waar begin je om een gezondere leefstijl aan te leren?

Allereerst is het belangrijk eerlijk naar je eigen voedingspatroon te kijken. Schrijf eens een dag of drie op wat je allemaal eet. Ook elk drankje, snoepje, koekje, dropje in de auto, pepernoot bij de drogist en hapjes tijdens het koken.

Wat vind je er zelf van? Ben je geschrokken van wat je tussendoor allemaal eet?

Ga daar dan als eerste mee aan de slag! Zeg nee tegen alle ongezonde tussendoortjes. Die tussendoortjes leveren veel vet en suiker en geen voedingsstoffen waardoor het hongergevoel of het gevoel ergens zin in te hebben blijft. Dit komt door een schommelende bloedsuikerspiegel en een tekort aan voedingsstoffen. Door dit te doorbreken wordt het uiteindelijk makkelijker om tussendoortjes te laten staan.

Probeer de ongezonde tussendoortjes uit huis te verwijderen en fruit en rauwkost in huis te halen. Neem fruit en rauwkost mee voor onderweg voor het geval je echt trek krijgt tussen de maaltijden door.

Waar kun je aan denken?

  • Snackgroenten zoals; komkommer, radijs, cherrytomaatjes, paprika, worteltjes etc.
  • Fruit zoals: appels, peren, kiwi, mandarijn, handje druiven, schijf ananas etc.
  • Noten: klein handje ongezouten gemengde noten.
  • Water: heel vaak verwarren we het gevoel van honger met dorst!

Voor de andere momenten is het goed je te realiseren dat het een gewoonte is om bijvoorbeeld bij de slager een stukje worst te nemen en pepernoten bij de drogist, die gewoonte moet je echt proberen af te leren. Leer nee te zeggen! In het begin is dat niet makkelijk, maar hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het wordt!

Liever samen op pad naar een vitaler leven? Doe dan mee en klik hier!