Gezondere maaltijden? Hoe doe je dat?

Een gezonde leefstijl is belangrijk om overgewicht en Diabetes type 2 te helpen voorkomen. Dat betekent onder andere: gezond eten. Maar hoe ziet een gezonde maaltijd eruit en wat is gezond om te eten?

Tegenwoordig eten we niet alleen meer aardappels, vlees en groente, maar ook pasta’s of curry ‘s. Door de juiste ingrediënten te kiezen kun je van elke maaltijd een gezonde maaltijd maken!

  1. 250 gram groente elke dag.
    Je kunt dit verdelen over de dag. Naast groente bij het avondeten kun je ook denken aan een tomaat op brood, een kop groentesoep bij de lunch of rauwkost tussendoor. Het telt allemaal mee. Het mag vers, diepvries of uit pot zijn. Dat maakt niet veel uit!
  2. Volkoren granen
    Kies voor volkoren pasta, volkoren brood, zilvervliesrijst, volkoren couscous en Bulgur. Deze producten kunnen het risico op bepaalde hartziekten en Diabetes type 2 verlagen. Ze geven sneller een vol gevoel en bevatten meer voedingsstoffen dan de witte varianten waardoor u er minder van zult eten.
  3. Vlees, vis, peulvruchten
    Een portie vlees of vis is 100 gram per dag. Peulvruchten 2 tot 3 opscheplepels. Dat is niet zo veel. Eet niet meer dan 500 gram vlees per week en liever geen bewerkt vlees. (worst etc.) Vette vis is heel gezond, de vetzuren in vis beschermen tegen hart- en vaatziekten. Denk aan: Zalm, haring, makreel en sardines. Het advies is om 1 keer per week vis te eten. Dit mag vers, maar kan ook uit de vriezer of uit blik.
  4. Bereidingsvetten
    Vet is een bouwstof en brandstof voor ons lichaam en levert vitamines. Kies voor olijfolie, zonnebloemolie en vloeibaar bak- en braadvet in plaats van harde vetsoorten.

Een voorbeeld van een gezonde maaltijd voor een vrouw van 50: 100 gram kipfilet, 250 gram broccoli, 4 opscheplepels volkoren penne. Zie hier het recept voor 2 personen.
Meer info, klik hier.

Ga je samen met ons op weg naar een vitaler leven? Doe dan mee!