Hoeveel mag ik eten?

Een gezonde leefstijl is belangrijk om overgewicht en Diabetes type 2 te voorkomen. Niet alleen wat je eet, maar ook hoeveel je eet is van invloed op uw gewicht. Hoeveel mag u eigenlijk eten?

Het is verstandig om drie keer per dag te eten, ontbijt, lunch en warme maaltijd ’s avonds. Daarnaast kun je nog 3 keer iets tussendoor eten.

Hoeveelheden verschillen per persoon. Een jongeman van 1.95 meter kan meer eten dan een oudere vrouw van 1.65 meter. Als je minder beweegt dan een half uur per dag, heb je ook minder nodig dan iemand die veel beweegt. Het voedingscentrum legt uit hoeveel je kunt eten per dag

Hoeveelheden per dag voor een gemiddelde man van 50 jaar zien er zo uit:

  • 250 gram groente (=5 opscheplepels)
  • 2 porties fruit (=200 gram)
  • 6-8 volkoren boterhammen
  • 4-5 opscheplepels volkoren graanproducten (=200-250 gram) of 4-5 aardappelen
  • 1 portie vis of vlees (=100 gram) of 2-3 opscheplepels peulvruchten (=135 gram)
  • 25 gram ongezouten noten (=een handje)
  • 2-3 porties zuivel (=300-450 ml)
  • 40 gram kaas (=voor 2 boterhammen, let op: voorverpakt weegt 30 gram per plak!)
  • 65 gram smeer- en bereidingsvetten (=voor het besmeren van 4-5 boterhammen, plus 1 eetlepel om eten mee te bereiden)
  • 1,5 – 2 liter vochtJe kunt veel verschillende variaties maken; Vlees met aardappelen en andijvie; Kip met rijst en verschillende roerbakgroenten, Vis met allerlei ovengroente etc. Als je elke dag gezonde ingrediënten kiest, weet je zeker dat je alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt!
    Meer informatie: gewicht-coach

Ga je samen met ons op weg naar een vitaler leven? Doe dan mee!