WIJ HELPEN U BIJ HET BEREIKEN VAN DIT DOEL.

EEN GEZOND EN VITAAL LEVEN, OOK MET DIABETES.

KOM IN BEWEGING, DOE MEE MET MIJNPOLL!DOE MEE MET MIJNPOLL!

VEELGESTELDE VRAGEN

Voor wie is dit programma bedoeld?
Voor mensen die diabetes type 2 en overgewicht hebben en daar iets aan willen doen op een verantwoorde manier.

Kan ik ook meedoen als ik diabetes type 1 heb?
In principe is dit programma bedoeld voor mensen met diabetes type 2 omdat daar vaak sprake is van een relatie met overgewicht. Maar: genoeg bewegen is voor iedereen goed, dus u kunt dit programma zeker gebruiken als motivatie om (meer) te gaan bewegen.

Ik heb diabetes type 2 maar eigenlijk geen of nauwelijks overgewicht; kan ik dan niet meedoen?
U kunt zeker meedoen! Ook met geen of nauwelijks overgewicht heeft voldoende beweging een positieve invloed op diabetes.

Moet ik dit niet eerst met mijn (huis)arts bespreken?
Wij raden u aan om uw voornemen om meer te bewegen inderdaad met uw (huis)arts te bespreken. Die kan u dan waarschijnlijk extra hulp en advies geven.

Ik ben echt helemaal niet goed in sport… Hoe zorg ik er voor dat ik toch genoeg beweeg?
Dat geeft niet; dit programma richt zich juist op het inbouwen van meer beweging in de gewone dagelijkse activiteiten zoals boodschappen doen, naar uw werk gaan e.d. Dat kan iedereen.

Wat kost deelname?
Niets!

Ik ben begonnen maar houd het (toch) niet vol…wat nu?
Een terugval is heel normaal. Dat wil helemaal niet zeggen dat u het niet kunt volhouden. Begin gewoon opnieuw. Belangrijk is dat u heel rustig begint en de beweging goed opbouwt. Probeer ook zoveel mogelijk beweging in uw dagelijkse leven in te passen. Dan is de kans groot dat het steeds makkelijker wordt en u het vol kunt houden.

Hoe lang duurt het voor ik resultaat ga zien?
Dat is per persoon verschillend. Over het algemeen zou u zich met een paar weken al ‘lekkerder’ moeten voelen, omdat bewegen een goede invloed heeft op het welbevinden. Waarschijnlijk slaapt u ook beter. Afvallen verloopt bij iedereen anders; misschien gaat het in het begin hard en erna wat langzamer of andersom. Probeer er achter te komen wat bij u past zodat u weet wat ‘normaal’ is.

Ik beweeg nu veel meer dan vroeger, maar aan mijn gewicht is dat nog niet te zien. Hoe komt dit?
Misschien duurt het gewoon wat langer. Afvallen verloopt bij iedereen anders, omdat de stofwisseling verschillen kan. Let ook op wat u eet: probeer gezond te eten en vermijd (onverantwoorde) tussendoortjes. Tenslotte: meer bewegen kan ook betekenen dat vet wordt omgezet in spierweefsel. En spieren wegen meer dan vet…dan lijkt het alsof u niet echt afvalt maar aan uw postuur zou er toch wel verandering zichtbaar moeten zijn.

© 2019 | Centrum Diabetes en Overgewicht | Privacybeleid | MEDonline